Persbericht

Groupe SEB garandeert de herstelbaarheid van de meerderheid ​ van zijn toestellen gedurende 10 jaar!

Brussel, 19 september 2016 – Groupe SEB, wereldwijd specialist in klein huishoudelektro (Seb, Tefal, Calor, Krups, Lagostina, Rowenta en Moulinex) biedt oplossingen voor het hele huis en maakt zo het leven makkelijker voor vele gezinnen. De fabrikant ontwikkelt innoverende kwaliteitsproducten, wereldwijd herkend en erkend omwille van hun prestaties. En sinds 2008 staat Groupe SEB ook bekend om zijn vooruitstrevend beleid wat betreft de herstelbaarheid van zijn producten. Vandaag gaat de fabrikant nog een stap verder in de strijd tegen verspilling en verbindt zich ertoe gedurende 10 jaar na aankoop van een toestel reserveonderdelen voor reparaties ter beschikking te stellen. Op de verpakking van de producten zal vanaf nu in België dan ook het «Repairable 10 years Product»-logo verschijnen.

Groupe SEB herstelt én zet de trend

Reeds in 2008 liet Groupe SEB één van zijn oude fabrieken in Franche-Comté (Frankrijk) ombouwen tot het zenuwcentrum van zijn herstelpolitiek. Het bedrijf voorzag er onder andere een opslagplaats van 15.000 m2 om de bijna 5,7 miljoen reserveonderdelen op te slaan. Met maar liefst 40.000 referenties, waarvan meer dan de helft van de onderdelen in de komende jaren dienst zal doen voor toestellen die niet langer in productie zijn.

In deze historische fabriek bestudeert Groupe SEB vandaag ook de belangrijke vooruitgang van 3D-printing. Zo wil de fabrikant de levenslange levering van bepaalde onderdelen in plastic garanderen. De eerste reparaties van toestellen met reserveonderdelen geprint in 3D hebben al plaatsgehad tijdens een steekproef met 2.500 referenties.

Met een wereldwijd netwerk van 6.500 erkende professionele herstellers verstuurt het bedrijf dagelijks bijna 1.500 pakjes naar 60 landen om defecte toestellen te herstellen. Zo slaagt de fabrikant erin om defecte apparaten te herstellen gedurende vele jaren, zelfs nadat het apparaat al buiten de garantieperiode valt.

 

Herstelbaarheid beschikbaar maken voor iedereen

De technische diensten van Groupe SEB werken ondertussen aan video’s waarin ze consumenten tonen hoe ze zelf producten kunnen herstellen. Vandaag zijn deze tutorials enkel beschikbaar voor erkende herstellers, maar in de toekomst zullen ze geleidelijk aan toegankelijk worden voor iedereen op het internet. Groupe SEB zal dan ook de nodige reserveonderdelen te koop aanbieden via de websites van zijn merken.

Alain Pautrot, vice-president van de dienst consumententevredenheid bij Groupe SEB, legt uit: « De klant moet makkelijk en goedkoop aan reserveonderdelen geraken. Geen enkel onderdeel mag meer dan 50% kosten van het nieuwe product. De meeste stukken verkopen we trouwens tegen kostprijs.»

Groupe SEB wil voor een mentaliteitsverandering zorgen

Groupe SEB is vandaag de enige fabrikant die een grondige reorganisatie heeft doorgevoerd om deze dienstverlening voor al zijn gecommercialiseerde toestellen sinds 2012 te kunnen aanbieden in alle landen en dus ook in België. Voor dit unieke beleid heeft het bedrijf de opslag van reserveonderdelen op lange termijn herbekeken, en zelfs de productiewijze werd volledig herzien. Voortaan denken de ontwerpers bij Groupe SEB al vanaf de eerste schets aan de mogelijkheden om apparaten te herstellen!

Op termijn hoopt het bedrijf een tweede leven te kunnen schenken aan maar liefst 75% van producten onder garantie. Tegelijkertijd wil Groupe SEB de hoeveelheid herstellingen buiten garantie verdubbelen om op deze manier 13.000 ton elektrisch afval en afgeschreven elektronica in Europa te vermijden.

Eén uitdaging blijft ondertussen: hoe verander je een volledige mentaliteit, inclusief die van de consument? Groupe SEB wil aantonen dat er meer is dan het economische voordeel en dat een verantwoorde consumptie voortaan gewoon deel hoort uit te maken van het dagelijkse leven. Om dit doel te bereiken, rekent de fabrikant in eerste plaats op de distributieketen. Tegenwoordig neemt twee derde van de gebruikers immers contact op met hun verdeler tijdens en na de garantieperiode.

Edouard De Vulpian, Algemeen Directeur SEB België, verduidelijkt: «Consumenten hebben soms de neiging om producten niet te laten herstellen, zelfs als het gaat om kleine reparaties die het product  een tweede leven kunnen geven. Daarom prijkt voortaan op onze verpakkingen het logo «Repairable 10 years Product» en communiceren we voortdurend via de sites van onze merken zoals bijvoorbeeld www.calor.be. Dit is onze manier om verandering te brengen in het gedrag van de Belgische consument.»

 

Voor meer informatie:

 

Groupe SEB

Vanessa Vouillemin

T. 071 82 52 68

[email protected]

 

 

Perscontact

oSérieux ! PR Agency – Ann Ramaekers – T. 02 772 20 50 – [email protected]

 

 

Vanessa Vouillemin

Groupe SEB